Andra världskrigets vintrar

Ja, så kom då snön och alla vintersportentusiaster levde upp och hann knappt vakna förrän de gav sig ut i terrängen. Småbarnen skulle naturligtvis prova kälkar och pulkor som legat och fått damm sedan julafton.
Ja, jag minns mina barndoms vintrar, speciellt dom under andra världskriget, då allt var besvärligt, då var vintrarna fruktansvärt kalla, ja, jag undrar om vi någonsin sedan dess har haft så hemska vintrar. Det var inte bara jobbigt med att få mat- och klädkuponger att räcka till, man fick frysa också. Öresund som min barndomsstad låg vid frös, så man kunde nästan gå över till Danmark, men det gick ju inte när landet var ockuperat av tyskarna. Det var en fruktansvärd tid, man satt som klistrad vid radion, för att höra vad som hände. Och varje natt låg man vaken och väntade att tyskarna skulle komma och ockupera även Sverige.
Hade det hänt, hade jag inte kunnat skriva det här, och Sverige hade väl inte varit det Sverige som det är idag. Jag minns att mina små kompisar och jag diskuterade, vem vi ville skulle ta över landet och mest rädda var vi dock för Ryssland. Så vi "valde" Tyskland trots allt men då visste vi inte vilka fruktansvärda
saker som hade hänt där.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback