Vad menar jag med "Intelligent design"?

Först vill jag tacka okände Martin för en trevlig kommentar till mitt inlägg om programmet från Galapagosöarna.
Jag nämnde i den bloggen att jag trodde på "Intelligent design" men då menade jag inte det amerikanska begreppet där den kristna högern använder det uttrycket i skolorna för att hävda att det var Gud som skapade världen på 6 dagar och vilade på den 7:e tror jag att det står. Nu kan man väl ta detta bibeluttryck symboliskt,
det måste ju inte tydas som om det var veckodagar det var fråga om. Nej, jag tycker uttrycket  "Intelligent design"
är utmärkt när det gäller att beskriva världen eller hela universum. Såvitt jag vet så är också forskare häpna över
de resultat de kommer fram till i sina forskningar. Man häpnar över allts komplicitet, hur invecklat men ändå klokt världen är konstruerad. Jag minns en gång när jag såg ett djupvattensprogram i teve, man hade kunnat filma
väldigt djupt ner, över alla otaliga underliga djur det fanns därnere i mörkret. Man satt häpen och tittade.
Själv tror jag inte bara på en gud som har all makt och härlighet i världen utan jag tror att det finns en god och en ond makt. Att Gud om man tyder honom (henne?) efter Bibeln kan acceptera all den ondska som finns i världen
är ju absurdt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback