Svenska soldater hjälpte Estland vid rysskravaller

Igår bloggade jag om att Irland kanske hjälpte EU genom att neka till Lissabonfördraget, vilket skulle innebära utvidgning
österut, vilket jag förmodade skulle irritera ryssarna. Och idag läser jag en artikel av en DN-journalist som berättar
att svenska soldater hjälpte estländarna, då det blev rysskravaller (det finns ett stort antal ryssar i Estland som har bott
där i hela sitt liv) när estländarna ville flytta några statyer av ryssar. DN-journalisten tolkade det som ett svenskt steg
mot en försvarsunion. Vi i Sverige idag ska vara oerhört tacksamma för att vi var neutrala under andra världskriget. Vi kunde då genom att vi var utanför kriget hjälpa våra nordiska grannar på olika sätt, speciellt efter krigets slut då de andra
nordiska länderna levde nästan i nöd i brist på allt. MEN skulle Ryssland som är på väg att bli en ny stormakt bli så irriterat
på EU:s utveckling så att de startar ett nytt rkig, då kan vi säga good-bye till vår neutralitet och drabbas för första gången
på hundratals år av krigets fasor. Nej, jag hoppas att Sverige kan fortsätta att vara neutralt till allas fromma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback