Ska vi säga "hen" istället för han eller hon???

Jag tror inte mina ögon när jag läser att nu ska vi inte säga hon eller han när vi pratar med
människor utan både killar och tjejer ska kallas "hen".  Jag tror jag blir galen. Nu bärjar
det gå för långt med denna s k jämställdheten. När jag talar skånska använder jag faktiskt
ordet "hen" men då säger jag, "vart ska du hen?" dvs vart ska du gå! Det är väl bara i västvärlden
som sådana påhitt förekommer. Man kan väl respektera kvinnor för det om man säger hon till
en kvinna men dom som har hittat på ordet "hen" menar att det finns människor som varken
är kvinnor eller män, ja, jag vet inte vad man kallar dom MEN hur många sådana finns det, en promille
av Sveriges befolkning. Nej, jag säger SLUTA ni som hittar på sådana här dumheter!

Kommentarer
Postat av: Marianne

Håller fullständigt med om ordet "hen" - jag tänker osökt på ordet höna, om nu det skulle vara mer smickrande för kvinnosläktet ??!! När jag var ung så kallades tvåkönade personer hermafroditer - men det är väl ett alldeles för svårt ord för den nya generationen ! En man är en man o en kvinna en kvinna - han o hon --låt oss få vara i fred !

ALLA nymodigheter är inte bra !

2012-01-28 @ 16:47:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback